Творчий клуб ''Марко та Харко''

Тетяна ЖВАКІНА. ЗГАДАТИ ВСЕ

Книжка - цяця? Чи таки ефективний засіб виховання?



Хто не любить книгу? Вона супроводжує людину з раннього дитинства і до шанованого віку. На хвилях пам'яті пливуть до нас із минулого століття спогади про друзів, улюблені іграшки, перші книжки. Хтось хвалився новою, щойно придбаною книжкою, в когось – це була сімейна реліквія, на якій виховувалися покоління. А ваші дитячі книги? Пригадали? Яку ж вони мають силу впливу на дитячу свідомість, якщо і через кілька десятиліть нагадують про себе.
Чим є друковане слово для дорослої людини – відповість кожний, а що отримує від цього дитина?
Знайомство малюка з книжкою відбувається в ранньому дитинстві. Мама показує йому новий предмет з блискучою яскравою обкладинкою, з цікавими малюнками. Це не іграшка – це книга. Мама задоволена. І їй самій подобається книжечка, а оскільки дитина переймає настрій дорослого, то й вона з цікавістю гортає сторінки. В той же час дитя отримує перший урок з правил користування книжкою: не можна її псувати, брати брудними руками, малювати на ній, загинати сторінки. Навички поводження з книгою знадобляться йому через кілька років, коли дошкільня стане учнем. Як приємно і батькам, і вчителю бачити охайні доглянуті підручники! Можна впевнено сказати, що такими будуть і інші речі вашої дитини.
Книга – це вчитель, який навчає цікаво, легко, ненав'язливо. Дошкільня з задоволенням слухає, як мама емоційно, "з душею", читає книжку. Так, поступово, маля засвоїть правильну вимову звуків, і слів, побудову речень, інтонацію. Навчиться розрізняти жанри літератури. Незабаром значно розшириться як активний, так і пасивний словник. Дитина почне вживати нові слова в процесі спілкування з дорослими та однолітками. У 1,5 роки дитина активно використовує близько 100 слів, в три роки 1000-1100, а в 6 років – 2500-3000 слів. У віці 3-5 років дитина, активно оволодіваючи мовою, починає самостійно створювати слова. В старшому дошкільному віці дитина переходить до контекстної мови. Вона вже може зрозуміло для оточуючих передати свої враження від почутого, переказати оповідання, казку. Для того, щоб дитина добре переказувала, її слід спонукати до цього. Прочитайте оповідання, поставте перед нею ряд запитань відповідно до тексту. Поступово дитина набуде потрібних навичок і переказуватиме самостійно. Вона навчиться уважно слухати, виділяти головне і другорядне у змісті твору, висловлювати свої враження.
Почута казка, стаття викликає у маляти запитання, що дуже важливо для розвитку діалогічного мовлення. Діалоги стають змістовнішими, з'являються запитання на інші, сторонні теми. Все це значно полегшує майбутнє спілкування дитини з однолітками та дорослими.
Слухання літературних творів сприяє розвитку таких психічних процесів як мислення, пам'ять, увага.
У молодших дошкільнят пам'ять має мимовільний характер. Дитина не ставить за мету щось запам'ятати, тому матеіал для читання повинен бути цікавим, викликати емоційний відгук. Малюк швидко запам'ятовує віршики, казки, діалоги з фільмів, коли співчуває героям. На 4-5-му році життя дитина пригадує засвоєне раніше. 5 років – це "золотий час" пам'яті. Ми здивовані! Маля по пам'яті, майже дослівно, переказує оповідання; виправляє бабусю, що читаючи казку, пропустила цілий абзац.
Дитина привчається до читання цікавих книжок. Поступово вона сама починає вибирати, у неї з'являються уподобання. Набуті знання про навколишній світ і речі, що його наповнюють потребують систематизації. Малюк починає аналізувати, порівнювати, узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між фактами та подіями. Така праця розуму удосконалює мислення.
Маленький слухачик уважно стежить за подіями, що розгортаються на сторінках книги. Цікавість, емоційність матеріалу роблять увагу більш стійкою. Якщо ви привчили свою дитину уважно слухати, вважайте, що заклали перспективу хороших оцінок. Завдяки читанню друкованого слова дитина навчилася бути уважною, зосередженою, спокійно сидіти, запам'ятовувати, виділяти головне, переказувати, засвоїла навички культури спілкування з дорослими.
З різних художніх творів дитина отримує перші уявлення про добро і зло. У творах, враховуючи вік дітей, доступно і зрозуміло розвивається зміст таких абстрактних понять, як хитрість, довірливість, жадібність, сором, чесність, брехливість та інші. Як пояснити дитині, що таке заздрощі? Наведіть приклад з художнього твору.
Дошкільня вчиться розуміти стани душі тих, хто поруч з ним – співчувати. Згодом дівчинка стане чудовою подругою, турботливою онукою, вдячною донькою. Хлопчик – справедливим, мужнім, добрим. Те, що дитина отримала в дошкільному віці залишається з нею на все життя. Є думка, що людина, як особистість значною мірою формується саме в дитинстві.
Читання художньої літератури в сім'ї – це унікальна можливість для спілкування батька і дитини. Статистичні дані свідчать, що китайський батько проводить з дитиною одну годину на добу, американський 40 хвилин, німецький 30 хвилин, а український 5-10 хвилин. Результатом спільної діяльності "читання-слухання" буде не тільки розширення світогляду дитини і все, що вже наголошувалося раніше, а й взаємопорозуміння між найріднішими людьми на світі; встановлення емоційного контакту, відчуття відповідальності – з боку батька і захищеності, впевненості – з боку дитини. Зверніть увагу з якою гордістю малюк повідомляє, що вони разом з татусем щось робили. Насправді, як хлопчику так і дівчинці, дуже не вистачає "чоловічого виховання", адже виховують їх лише жінки: мама, бабуся, сестра, вчителька.
Знання, які дитина отримує в результаті ознайомлення з друкованим словом, використовує в різних видах діяльності.
Так ігри дошкільнят поповнюються іншими сюжетами, взятими з улюблених оповідань, казок. Діти порівнюють дії своїх однолітків з діями літературних героїв. З'являється гра "Читання книги". Дівчинка-мама читає "доньці" ляльці Катрусі свою улюблену книжку. Поспостерігайте, як вона старанно вимовляє слова, як пояснює, які зауваження робить. Ви не впізнаєте себе?
Літературні твори викликають у дитячій душі різні почуття, які реалізуються в самостійній художній творчості. Дошкільнята малюють картинки-ілюстрації до творів, які собі уподобали, складають найпростіші віршики, пісеньки, казочки. Дорослі повинні підтримувати перші прояви дитячої літературної творчості, створювати умови для подальшого їх розвитку. Дайте зрозуміти дитині, що вам сподобався її віршик, складіть разом казочку про домашнього улюбленця Мурчика і побачите, що ваша малеча геніальна.
Сподіваємося, що нам вдалося переконати у важливості читання дітям різножанрових творів тих батьків, які недооцінювали цей засіб різнобічного виховання; а також заручитися підтримкою однодумців, які надають змогу маленькому читачеві познайомитися з друкованим словом ще задовго до самостійного читання.

Тетяна ЖВАКІНА



Создан 10 авг 2011



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником